Modyfikacja silnika i budowa własnego sterownika silników BLDC wpis 8.10.2011
Zastosowany w tym rowerze silnik niebyt dobrze współpracuje ze sterownikami silników bezszczotkowych. Wynika to prawdopodobnie z jego dużej mocy (przy 6500W sterowanie bezczujnikowe wydaje się złym rozwiązaniem). Postanowiłem więc wmontować do silnika czujniki halla a następnie zbudować odpowiedni sterownik. Przy okazji do silnika został zamontowany czujnik temperatury, który pozwoli lepiej wykorzystać możliwość przeciążania czuwając, by nie przegrzać magnesów i uzwojeń.
stojan silnika
bipolarne czujniki halla czekające na zamontowanie w silniku
czujnik temperatury LM35
stojan silnika z zamontowanymi czujnikami
uzwojenia zostały zalane klejem, ponieważ dało się je zbyt swobodnie przemieszczać i istniała możliwość ich samouszkodzenia podczas pracy silnika
silnik z dodatkowymi 8 przewodami; 5-czujniki halla, 3-czujnik temp.
stanowisko pomiarowe :)
trapezoidalny przebieg napięcia na uzwojeniu silnika, będący wynikiem poprawnej synchronizacji przebiegu
kontroler bezczujnikowy też dawał możliwość pracy na niskich obrotach
Silnik: Modelarski, bezszczotkowy, trójfazowy, moc maksymalna 6500W (jest to moc pobierana przez silnik, oddawana jest nieco mniejsza). Waga silnika 2,0kg. Zakres obrotów silnika 500 – 5000rpm.
Sterownik silnika: Aktualnie sterownik modelarski. Trwają prace nad nowym sterownikiem, który będzie lepiej spełniał wymagania (dokładne sterowanie momentem i prędkością obrotową).
Skrzynia: Trzybiegowa, automatyczna/manualna, oparta na przekładniach walcowych zanurzonych w oleju, bezsprzęgłowa. Przełożenia skrzyni:
bieg pierwszy: 14,3 : 1
bieg drugi: 7,26 : 1
bieg trzeci: 5,02 : 1
Zasilanie: Aktualnie 4 akumulatory żelowe 12V 17Ah każdy. Nie polecam jednak stosowania tego typu akumulatorów w rowerach elektrycznych. Są zbyt ciężkie. Ich gęstość energii to około 40Wh/kg, podczas gdy gęstość energii w dobrej klasy akumulatorach Litowo-Polimerowych to 200Wh/kg. Są więc 5 razy lżejsze przy tej samej pojemności.
Głównym założeniem podczas budowy roweru było to, aby cały układ napędowy był całkowicie demontowany. I tak:
- Jednostka napędowa (silnik ze skrzynią biegów) jest mocowana na trzy skręcane uchwyty
- Zębatka do łańcucha przy tylnym kole montowana jest w miejsce tylnej tarczy hamulcowej.
Podsumowanie: - zużycie energii: 2000Wh / 100km
- prędkość maksymalna – brak oficjalnych danych
- waga: 45kg (w tym akumulatory 22kg)
- zasięg: 30km (nie pedałując)
Poniżej filmy wykonane podczas pierwszych testów roweru:
9 marca 2011 rower będzie prezentowany na Dniach Aktywności Studenckiej Politechniki Wrocławskiej. Przyjdź i zobacz!
Poniżej kilka filmów z Dni Atywności Studenckiej:
z punktu widzenia kierowcy roweru elektrycznego
jazda rowerem
Komentarze
stashkindnia październik 08 2011 16:18:58
Witam! zjakiego motoroweru pochodzą kartery wraz ze skrzynią silnika?
stashkindnia październik 09 2011 21:46:21
Witam ponownie. Na allegro [ http://allegro.pl/ogniwa-panasonic-laptop-baterie-rower-elektryczny-i1866857561.html ] są takie ogniwa
3,6V 1500mAh Li-Ion po 4PLN/szt . Sprzedawca podaje że stosunek pojemności do masy wynosi 134Wh/kg -czy nie były by dobrą alternatywą dla zasilania ogniwami LiPol ?
ArturGrzeladnia październik 11 2011 19:50:14
Witam serdecznie! Kartery i skrzynia pochodzą od simsona 4-biegowego.
Uważam, że ogniwa litowe są świetną alternatywą, ale są drogie. Te z aukcji, mimo że bardzo tanio kosztują 0,74zł za Wh (używanie, nie nowe!). Nowe kosztują około 1,50zł/Wh najtańsze. Żelowe, które ja mam kosztują 0,37zł za Wh. Więc prawie 2 razy taniej. Gdybym chciał zastosować litowe ogniwa, musiałbym się jednak zdecydować na inne. Robiłem kiedyś badania i te laptopowe mają za małą wydajność prądową. Przy 2C ich pojemność spada drastycznie. Poza tym, żeby uzyskać pojemność 1Kwh (tyle mam w rowerze), musiałbym kupić tych ogniw 185! Ogromną zaletą faktycznie jest znaczna redukcja wagi... Ale myślę, że nie za tą cenę, więc na razie czekam na lepsze czasy lub sponsora
pozdrawiam!
stashkindnia październik 12 2011 23:16:39
Na YT są filmiki na których widać ,że najczęściej baterie są składane z ogniw Li-Ion o rozmiarze baterii R14- ,te z allegro to w sumie beznadzieja bo sa złożone z akumulateorków R4 (AAA). Jednak Li-Ion jest tańszy od luksusowych w tm wypadku ogniw LI-Pol więc raczej byłby najbardziej porządany wg mnie,aby zredukować ciężar akumulatorów żelowych. Wiadomo że to trochę boli ,ale myslę że ok. 1000 PLN wessie lekko sama konstrukcja źródła zasilania.
stashkindnia listopad 08 2011 03:57:27
Popełniłem błąd w poprzednim poscie. Najcześciej można zaobserwować zasilanie budowane z ogniw NIMH C ,niegdyś r14
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.
Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.
Brak ocen.
Logowanie
Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem? Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.
fin4l 27/05/2017 23:35 Witam, Chciałem odkupić albo zamówić hamownie z yt. Proszę o kontakt.
damian1322 15/10/2014 11:18 Witam, również bym prosił o kontakt jeśli to możliwe. Pozdrawiam serdecznie
miskofff 11/10/2014 08:21 Witam, mógłbyś podać mi jakiś kontakt do siebie ? Mam sporo pytań dotyczących hamowni
ArturGrzela 20/03/2012 10:16 kupiłem ponad rok temu na http://www.hobbyking.com
Wtedy też był ciężko dostępny, ale nagle się pojawiły - kupiłem od razu, ale tylko jeden
qqrydza 28/02/2012 11:07 Witam. Do autora: Skąd wziąłeś silnik Turnigy C80100? Teraz jest bardzo ciężko dostępny, a może masz sztukę do sprzedania?